Witamina B6: cenny składnik domowych soków

Domowe soki to obecnie prawdziwy hit. Cenimy je nie tylko za smak, ale również doskonałe wartości odżywcze. Soki dostarczają nam mnóstwa witamin i minerałów. Dobrej jakości wyciskarka do soków może przygotować sok nie tylko z owoców, ale też warzyw (w tym również korzeniowych) i ziół. Ważną witaminą, którą znaleźć można w wielu sokach, jest witamina B6.

 

W jakich sokach znajduje się witamina B6?
Chcąc mieć pewność, że nasz organizm otrzymuje niezbędną do prawidłowego funkcjonowania ilość witaminy B6, należy sięgnąć po sok przyrządzony z:
marchwi;
bananów;
granatów;
mango;
melona;
żurawiny;
pomarańczy.
Ogromne ilości witaminy B6 zawiera również sok z pomidorów, który dostarcza także potasu. Witamina B6 zaliczana jest do tych, które rozpuszczają się w wodzie. W związku z tym nie ma potrzeby dodawania do soku oliwy czy innego tłuszczu. Fakt rozpuszczania się w wodzie sprawia także, że nie należy obawiać się przedawkowania witaminy B6. Ewentualny jej nadmiar jest zawsze wydalany razem z moczem. Zapotrzebowanie na witaminę B6 zwiększa się w przypadku kobiet ciężarnych, ale również osób żyjących w stresie.

 

Rola witaminy B6
Witamina B6 ma do spełnienia szereg zadań. Przede wszystkim jest niezbędna do tego, aby wiele reakcji chemicznych w naszym ciele mogło w ogóle się odbyć. Bez niej niemożliwe są przemiany aminokwasów. Jest także niezbędna do syntezy białek oraz metabolizmu tłuszczów. Witamina B6 bierze udział w syntezie prostaglandyn. Są to substancje, które regulują ciśnienie tętnicze krwi, a także odpowiadają za prawidłowy skurcz mięśni. Kiedy ich poziom jest nieprawidłowy, szwankować zaczyna serce, które jest przecież najważniejszym mięśniem w naszym ciele. Dzięki witaminie B6 możliwe jest zaopatrywanie układu nerwowego w tak niezbędną do jego prawidłowej pracy glukozę. Chyba każdy z nas przynajmniej raz w życiu doświadczył trudności z koncentracją w momencie, kiedy odczuwany był głód. Odpowiada także za odporność organizmu. Bez niej układ immunologiczny nie jest w stanie funkcjonować prawidłowo.

Co, kiedy jej poziom jest zbyt niski?
Niedobór witaminy B6 objawia się przede wszystkim zmianami w zakresie układu nerwowego. Typowe jest rozdrażnienie oraz apatia. Pojawić może się zapalenie nerwów, które doprowadzić może do drgawek. Zmniejszona odporność sprawia, że ciało nieustannie zmaga się z rozmaitymi infekcjami, których wyleczenie staje się naprawdę trudne. Jednym z bardziej typowych objawów niedoboru witaminy B6, który pojawia się jako pierwszy, jest podrażnienie błon śluzowych. Wyraźnie widać to w jamie ustnej. Skutkiem niedoboru może być także anemia.  Jednym z bardziej dokuczliwych objawów są wymioty i nudności.

Nadmiar witaminy B6
Wspomnieliśmy już, że witamina ta zaliczana jest do witamin rozpuszczalnych w wodzie. W efekcie nadmiar jest usuwany z organizmu. Hiperwitaminoza w przypadku witaminy B6 w zasadzie się więc nie zdarza.

Soki przygotowane w domu to świetne źródło wielu witamin. Ich niewątpliwą zaletą jest to, że mają łatwo przyswajalną postać. W efekcie przynoszą naprawdę doskonałe rezultaty.